intermittent fasting challenge
Challenge van de week

Challenge 22: vasten voor verjongen en vet verbranden?

De #vastenzeker challenge:
Eet alleen tussen 11.00 en 21.00

Denk jij ook altijd aan eten? Als ik aan het ontbijten ben denk ik alweer aan de lunch. Omdat ik zo nu en dan wat wil minderen met de calorietjes is dat nog niet zo makkelijk. Tijd voor een experiment.

“Intermittent Fasting”, of het minder hippe “vasten”, is simpelweg niets of heel weinig eten voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld voor 12 uur of zelfs dagen.

De voordelen lijken veelbelovend:

  • Een verbeterde vetverbranding;
  • Verbeterde concentratie;
  • Verjongend – gaat het verouderingsproces tegen.

Hoe dan?

Het is vrij simpel om te vasten. Volg deze simpele regels:

  • Eet alleen in de periode dat je niet vast, dus in dit geval: na 11 uur ’s morgens en tot 9 uur ’s avonds.
  • Thee, water, zwarte koffie en andere calorie-loze varianten mogen door heel de dag heen.
  • Eet waar mogelijk onbewerkte voeding als je luncht en dineert. Oftewel vooral groenten, fruit, noten, zaden en granen, geen fastfood, suiker of zoals we dat noemen: ‘zooi’. Dit is btw natuurlijk altijd het advies ;-).
  • Je kunt evenveel eten als je normaal zou doen bij de lunch, tussendoortjes en het diner (waardoor je minder eet dan normaal op een dag). Je kunt ook wat meer eten zodat je aan je calorieën en voedingsstoffen komt die je nodig hebt. Your choice.

Huh? Ontbijt is toch de belangrijkste maaltijd van de dag?!

Veel bronnen bevestigen dat het “belangrijkste maaltijd van de dag” verhaal een fabeltje is. Mijn advies is; probeer en check het zelf. Ik merk zelf vooral meer energie en een rustigere buik wanneer ik niet, of wat later, ontbijt.

Hoe ga je om met honger?

Je zal wellicht in het begin van deze challenge wat honger hebben. Weet dan dat je daar na een paar dagen minder last van zal hebben omdat je lichaam gewend raakt aan je nieuwe eetpatroon. Het helpt om genoeg water te drinken.

 

Veel plezier!

You may also like...