Digital detox
Challenge van de week

Zit ik teveel op Instagram? – de digital detox deel 2

Ik voelde me niet meer in controle over mijn eigen telefoon en kijkgedrag. Die duim swipe’te volautomatisch naar links tot ik dat (inmiddels al tevergeefs ver weg gestopte) Instagram icoon aanklikte en pas besefte waar ik mee bezig was toen ik bij Insta story 32 was beland. Oja! Ik ging iemand “even” een betaalverzoekje sturen...

In deel 1 kon je lezen dat ik vakantie heb genomen van de meeste functies van mijn telefoon: social media, YouTube, Netflix en zelfs nieuws en podcasts. Samen met mijn vriend wilden we de schokkende 3,5 uur (!) telefoon- en streamtijd per dag reduceren en bewuster onze tijd doorbrengen. Een digital detox dus. Ik deel in dit 2e artikel graag mijn bevindingen.

1. Productiever

Ik deed de eerste week vooral iets ‘nuttigs’ als ik de neiging had op mijn telefoon te kijken. Opruimen, lekker koken, nog wat werken, Whatsapp berichtjes tijdig beantwoorden (dit is voor mij meestal lastig, haha) of een (informatief) boek lezen. Ik was eigenlijk super productief! Ook merkte ik meer rust in huis en een algeheel gevoel meer in het moment te zijn.

Vanaf de tweede week merkte ik echter dat ik toch behoefte had aan wat meer ontspanning. Na een drukke dag wil je gewoon effe neerploffen en Netflixen. Dus ik probeerde even te mediteren, wat stretchen, sociaal (in real life) doen of gewoon naar buiten staren. En heel soms zwichtte ik voor mijn oude gewoonte om bijvoorbeeld eventjes een YouTube filmpje te kijken, maar dan wel bewust. En verassend: vaak was ik na een kwartiertje uitgerust, in plaats van het maar blijven hangen op die bank. En dat bracht nog een voordeel met zich mee…

2. Makkelijker opstaan

Iets waar ik me niet erg bewust van was, was de tijd dat ik vaak naar bed ging. Menswezens worden gewoon lui als ze eindeloos kunnen zappen, scrollen of doorklikken. Het gevolg van die film nog éven afkijken: opeens is het middernacht. Dan kon ik dus al 2 uur in bed liggen!

Slaap is het belangrijkste wat je kunt doen voor je gezondheid. We gingen nu eens een keer op tijd naar bed voor een langere periode. Het resultaat: makkelijker opstaan en als ik even een nachtje langer opbleef voelde ik me niet zo snel moe! Alsof ik een grotere buffer had. Dit is wel echt een groot voordeel.

3. Focus op eigen leven

Ik keek vaak vlogs van bepaalde influencers (Sanny zoekt Geluk bijvoorbeeld). Uit behoefte naar ontspanning, om wat te leren, om geïnspireerd te worden.. Maar wat heb ik er tot nu toe écht uitgehaald?

Nu ik een maand zonder heb gedaan zie ik dat ik vooral om een andere reden graag kijk: je kan het (leukere / betere / succesvollere / spannendere / voorspelbare) leven van een ander ervaren! Lekker. Alsof je al hebt bereikt wat je wilde bereiken zonder iets te hebben gedaan, haha.

Ja, en als je die showreel-van-een-leven achtige filmpjes dus niet meer kijkt.. ik zal je zeggen ik voelde me een beetje leeg. Ook op een goede manier. Want ik wil me juist focussen op mijn eigen leven: mijn succes, mijn uitdagingen en mijn relaties. Dat lijkt me meer duurzaam geluk, toch?

4. Meer sociaal

Omdat we thuis niet meer met ons gezicht in een scherm zaten ontstond veel meer ruimte voor elkaar. We hadden meer goede gesprekken, gekke momentjes en aten ook weer vaker aan tafel i.p.v. op de bank (waar we dan ook vaak Netflix aan hadden staan). En daarbuiten: ik had veel meer behoefte aan en energie voor het opzoeken van vrienden.

5. Wat ik wel gemist heb…

Hoewel alles beter lijkt zonder social en streaming, mistte ik wel een paar dingen:

  • Het zien van de activiteiten van mijn vrienden
  • Delen van mijn leven met vrienden zonder gelijk te Whatsappen
  • Een avondje Netflix & chill
  • Inspiratie en kennis via podcasts en documentaires
  • Entertainment

De vraag is, hoe kan ik de best of both worlds hebben zonder gelijk weer terug te vallen in overdaad?

Concluderend

Als iemand zegt ‘ik heb geen tijd’, dan zeg ik: je hebt genoeg tijd als je je telefoon laat liggen! Die 3,5 uur ging naar 1 a 1,5 uur per dag op de telefoon voor vooral praktische zaken en communicatie. Wij zijn productiever, socialer en bewuster geweest! Ik wil erg graag doorzetten, maar dan in een light variant. Geen digital detox, maar een wat meer minimale insteek..?

Toch is dat nog niet zo makkelijk. Na de 30 dagen ging het een week goed, maar daarna verviel ik snel in mijn oude gewoonten. Het gaat blijkbaar niet vanzelf om die light variant te hanteren ;-). Misschien kan ik beter omgaan met wat regels: 1 Netflix wildcard per week en een limiet op de insta app van een kwartier ofzo? Haha, ik laat jullie wel weten hoe het loopt over een paar maanden.


Wil je nu ook een vakantie nemen van je telefoon, Insta, YouTube of noem het maar op? Lijkt me leuk om te horen hoe het gaat!

You may also like...